Какво представлява:
История, в която герой, потегля на пътешествие отдалечаващо го от ежедневния му заобиколен свят. Навлизащ в региона на свръхестественото и чудното, той се изправя срещу легендарни сили и в решаващ момент печели съдбовната битка. След това, се завръща от мистериозното си приключение, у дома, но променен - придобил нова мъдрост и събудил нови сили у себе си, с които да помага на другите.
Примери: Приключението на героя се среща в епосите на всички култури. Образецът на мономита се проследява в митологията на много от световните духовни разкази и предания, за това основополагащите такива биват съвършен образец.
*Мойсей
*Сидхарта Гаутама - Буда
*Иисус Христос
*Повечето главни герои от фентъзи книгите, както и супергероите от комиксите.
Камбъл описва Пътешествието на героя, като върховният разказвателен архетип, но самият термин "мономит" бива използван много по-общо, като митологичен образец - митема *неизменим елемент от митологията*, която се проявява отново и отново сред световните култури. Подчертани са 17 стадия на мономита, всеки от които е различна митема, структурирана като мономит, но не е задължително за всички такива разкази, да съдържат и седемнадесетте изрично.
Вместо това, някои митове се фокусират главно върху един от стадиите, докато други ги разглеждат в различна последователност. Най-общо се срещат, разделени на Три акта:
1. Заминаването 2. Инициацията 3. Завръщането
1. Заминаването:
В тази част на разказа, героят живеещ в обикновения свят, бива призован на приключение. Призоваването е неприятно изживяване, което изисква от него да се промени или да порасне, за да поеме на път. Разбира се, той не е склонен на това, но с помощта на наставническата фигура *менторът*, това ще се промени.
2. Инициацията:
Тук героят преминава през прага на познатото, навлиза в "специален свят", където се изправя пред различни задачи и изпитания, сам или с помощта на други персонажи. Стига се до момент, в който протагонистът е изправен пред основната криза на приключението, където преодолява силите на главният антагонист. Преминаването през този процес е вид апотеос *обожествяване* и в следствие на успеха му, героят се сдобива с магически еликсир/съкровище/дарби, с които се завръща в света на обикновеното. Завръщането, може да бъде в следствие на външна помощ или съдбовна намеса.
3. Завръщането:
Когато героят отново преминава през булото на световете, връщайки се към обикновения свят с еликсира/съкровището, с което се е сдобил и желанието да го използва за общото благо. Самият герой е трансформиран от приключението и новопридобитата му мъдрост. Сега трябва да я интегрира в живота на обикновения човек и да я сподели с останалите по света.
Съществен пример:
Батман. Неговата история, е съвършено пасваща на това, което се опитвам да обясня и следва мономита дословно. Ето как:
1. Брус Уейн живее спокоен живот с богатите си родители, защитен от външния свят.
- Бива "събуден" за реалността, когато родителите му биват застреляни от крадец.
- Все още не е склонен да се превърне в Тъмния Рицар, но има желанието да отмъсти и да се бори за това, което смята, че е правилно.
2. Среща Ра'с ал Гул *ментор* и разбира за силите, които неговата гилдия притежава.
- Бива обучен да се бие, както и на стриктен кодекс, по който да живее.
- Тестват неговия морал, когато Ра'с ал Гул изисква от него да екзекутира затворник.
- Отказвайки това, той се изправя срещу бойците на гилдията.
- Среща Лушъс Фокс *помощник*, който го снабдява с костюма и оръжията.
3. Батман всява страх в сърцата на престъпниците из Готам.
- Бива отровен, но преодолява това и остава жив, за да продължи битката с неправдите.
- Използва наученото по време на приключението, за да предотврати отравянето на всички жители на Готам.
- Изправя се срещу самия Ра'с ал Гул, като негов равен и побеждава.
- Продължава да води живота си като Брус Уейн и да оглавява компанията на родителите си, но настане ли вечер, той е Батман.
Сега знаете.